STRES

Chronický stres snižuje imunitu. Podle dostupných studií pociťuje v době pandemie COVID-19 kolem 35 procent z nás psychický distres (negativní stres), 16 - 28 procent pak anxietu a deprese. U zdravotníků jsou tato čísla ještě horší; téměř polovina z nich trpí depresí, 44 procent zdravotníků pociťuje strach a u 34 procent se objeví nespavost.

A jak negativní stres omezit?

Dodržujte platná nařízení epidemiologů. I když se vám nemusí líbit, stejně je nijak nezměníte. Nesledujte počty nakažených, nemocných a mrtvých, to určitě stres neodbourá. Plánujte svůj denní rozvrh tak, abyste měl dostatek spánku. Denně věnujte aspoň hodinu sami sobě, dělejte to, co máte rádi. Usmívejte se a mějte se rádi. Udržujte sociální kontakty; pokud je to možno, tak osobní. Nestěžujte si, stěžování odčerpává energii, kterou můžete potřebovat někde jinde. Zkuste relaxaci, dechová cvičení, jógu. Běžte do přírody, která je mocný antistresor. Domácí zpěv, poslech hudby, čtení oddechové literatury, pohoda u šálku kávy, nákup něčeho hezkého - každý si přidejte to svoje, co vám dělá dobře.