STRAVA A PREVENCE

Zdravá strava je základní součástí prevence všech onemocnění, klinická data nám ukazují, že dostatečný příjem vitamínů (vitamín A, B6, B12, C, D, E a kyselina listová), minerálních látek (včetně zinku, selenu, železa, hořčíku, mědi) a omega-3 nenasycených mastných kyselin hraje významnou úlohu v posílení imunitního systému.

V dobře vyvážené a pestré stravě se nachází dostatečné množství těchto látek, nicméně u některých osob není strava vyvážená a pak je třeba chybějící látky dodávat pomocí suplementů. Stejně to platí i pro období zvýšené potřeby a pro období probíhající infekce. Suplementace vitamíny a minerály sice není ani prevence ani léčba COVID infekce, může ale zlepšit imunitní odpověď.

  • 5 porcí zeleniny a ovoce denně (á 150 g) – ideálně 1-2 porce čerstvého ovoce a 3 porce zeleniny (čerstvá, mrazená i tepelně upravená).
  • Strava má obsahovat celozrnné výrobky (celozrnné pečivo, celozrnné obiloviny, ovesné vločky, pohanku, rýži ) ořechy (nesolené a nepražené) a zdravé tuky (máslo, sádlo, přepalované tuky, skryté tuky v uzeninách, tukových polevách a náplních aj. nahradit kvalitními rostlinnými oleji a tuky).
  • Snížit obsah potravin s obsahem rafinovaného cukru a soli, snížit množství průmyslově zpracovaných potravin s obsahem konzervačních látek – omezit sladké pečivo, cukrovinky, kompoty, džemy, slazené mléčné výrobky, nedosolovat hotové pokrmy, omezit chipsy, slané tyčinky, uzeniny, konzervy, polotovary.
  • Zvýšit příjem omega 3 nenasycených mastných kyselin a vitamínu D – zařadit do jídelníčku alespoň 2x týdně ryby, zejména mořské a nevynechávat pobyt na slunci.
  • Alespoň 1x denně konzumovat zakysaný mléčný výrobek bez přidaného cukru.
  • 1-2x týdně zařadit do jídelníčku luštěniny.
  • Pít dostatek vody a neslazených nápojů.
  • Omezit spotřebu alkoholu – nepřekračovat denní příjem alkoholu 20 g (tj. 200 ml vína, 0,5 l piva, 50 ml lihoviny).

Možná suplementace:

  • Multivitamínové a multiminerálové preparáty v doporučené denní dávce
  • Vitamín C 200 mg/den, u nemocných 1-2g/den.
  • Vitamín D 2 000IU/den.
  • Zinek 8-11 mg/den
  • Omega 3 nenasycené mastné kyseliny- 250 mg/den.

Tělu můžeme pomoci přírodními prostředky, jen musíme vědět jak a jaké prostředky využít a hlavně se nenechat odradit a vydržet.  U osob, které užívají léky, je třeba si vždy ověřit, že používaná bylina neovlivňuje jejich účinnost (zejména platí pro osoby užívající warfarin, léky na srdce, cukrovku a podobně).

Které prostředky můžeme využít ke zvýšení obranyschopnosti organismu:

  • pitím čerstvých šťáv,
  • pobytem v páře či sauně,
  • dostatečným pohybem a otužováním,
  • očistou pomocí bylin a přírodních prostředků.

Podle dostupné literatury je možno v prevenci a jako antivirotikum použít zázvor, citrón, česnek, cibuli, skořici, černý pepř, kurkumu.

V oblasti bylinné je možno použít prostředky:

  1. Na očistu organismu a tkání – pýr, židovská mochyně, lopuch, gemmoterapeutikum z břízy, jasanu, buku,
  2. Na očistu jater a močového ústrojí – ostropestřec, lichořeřišnice, gemmoterapeutikum z jalovce, vřesu, žita či brusinky,
  3. Na zvýšení imunity – echinacea, eleuterokok, maralí kořen, kustovnice, gemmoterapeutikum z černého rybízu, ořešáku, šiitake, lesního bezu a Zlatice,
  4. Na potlačení virů a bakterií v organismu – lichořeřišnice, česnek, tinktura z grepu, eleuterokoku, z gemmoterapeutika vrby.